Welk fruit is het gezondst?

Het antwoord op de vraag “Welk fruit is het gezondst?” hangt af van de persoon en zijn doelstellingen. Wie zijn cholesterol wil verlagen of diabetes wil voorkomen, moet een verscheidenheid aan fruit eten. Fruit bevat van nature weinig calorieën en suiker. Ze bevatten ook belangrijke vitaminen en mineralen.

Bessen zijn een uitstekende bron van antioxidanten. Deze krachtige antioxidanten voorkomen ziekten. Studies hebben aangetoond dat bessen het risico op hartziekten, hoge bloeddruk, diabetes en obesitas verlagen. En ze hebben zelfs ontstekingsremmende eigenschappen. Onderzoekers hebben bijvoorbeeld ontdekt dat kersen de spierpijn na het sporten verminderen.

Citrusvruchten, zoals sinaasappels, grapefruit en mandarijnen, bevatten een breed scala aan voedingsstoffen. Ze zijn vooral rijk aan vitamine C, die een stralende huid bevordert en het immuunsysteem helpt. Bovendien zijn ze een geweldige bron van vezels. Vezels helpen om het spijsverteringskanaal goed te laten werken, zodat ons lichaam voedsel op een gezonde manier kan verwerken.

Bosbessen staan bekend om hun antioxiderende eigenschappen. Ze zitten ook boordevol eiwitten. Elk kopje bevat ongeveer 1,6 gram eiwit. Evenzo bevat een half kopje frambozen 1,5 gram. Een kopje bramen tenslotte bevat twee gram.

Ander fruit dat wordt beschouwd als een gezonde optie zijn bananen en avocado’s. Bananen zitten boordevol kalium en zijn een goed tussendoortje. Avocado’s zijn een gezonde, eiwitrijke traktatie. U kunt avocado toevoegen aan guacamole of de hele vrucht eten. Als u niet de hele vrucht wilt eten, kunt u ook de zaden eten.

Granaatappels zijn ook een uitstekende optie. Deze vrucht heeft kleine pitjes die een fytonutriënten krachtpatser zijn. Volgens onderzoekers kunnen granaatappels het risico op kanker, hoge bloeddruk en diabetes verminderen. Bovendien kunnen ze de cognitieve functie en het cholesterolgehalte verbeteren.

Appels zijn een andere vrucht die deel kan uitmaken van een gezond dieet. Appels bevatten veel vezels en veel heilzame antioxidanten. Bovendien bestrijden appels vrije radicalen die kunnen leiden tot celafbraak en ziekte. Appels hebben ook een lage glycemische index.

Kersen zijn een zomerse traktatie. Een kopje ontpitte kersen bevat 1,6 gram eiwit. De ontstekingsremmende eigenschappen maken het een goede keuze voor mensen die gevoelig zijn voor gewrichtspijn.

Guaves zijn een andere populaire vrucht. Het heeft een milde smaak, en het kan worden gegeten op zichzelf of in een fruitsalade. Net als bij ander fruit is het het beste om ze op een plaatselijke markt te kopen om pesticiden en toegevoegde suikers te vermijden.

Kiezen voor biologische producten is een goed idee, omdat ze rijker zijn aan voedingsstoffen dan conventioneel geteeld fruit. Uit onderzoek blijkt dat biologisch fruit ongeveer 20-40 procent meer antioxidanten bevat dan andere soorten producten. Bovendien is biologisch fruit vrij van honderden pesticiden. Het kopen van biologische producten is de veiligste manier van eten.

Veel fruit is een goede bron van voedingsvezels. Vezels vertragen de spijsvertering en voeden ook de goede bacteriën in je darmen. Hoewel vezels een gezonde component zijn, maken sommige mensen zich zorgen dat ze gewichtstoename kunnen veroorzaken. De meeste vruchten bevatten echter weinig vet en koolhydraten.

Over de auteur

Scroll naar boven